Het is een uitdaging om de beschikbaarheid van fust voor gebruikers te garanderen tegen de laagst mogelijke kosten. Door de gezamenlijke inspanning van gebruikers zijn unieke resultaten behaald op het gebied van beschikbaarheid en poolkosten.
Het poolmanagement, de dagelijkse organisatie van de VersFustpool, ligt in handen van Pool Service: een klantgerichte en onafhankelijke partij met kennis van zaken en dé verbindende schakel tussen verschillende betrokken partijen.
Actuele en betrouwbare informatie is de sleutel tot een efficiënte logistiek. Op basis van de juiste informatie, kan Pool Service vraag naar fusten door leveranciers en beschikbaarheid hiervan bij de retailers op elkaar afstemmen. Daarom is het belangrijk dat alle leveringen en retouren centraal geregistreerd worden. Pool Service maakt daarbij gebruik van een centraal fustenregistratie systeem. Voor het destilleren van fusteninfo uit de EDI-berichten van gebruikers maakt Pool Service gebruik van ICT-serviceprovider Copernicus. Door de onafhankelijke positie van Copernicus blijft de gebruiker eigenaar van haar informatie.
De VersFustpool van de Stichting VersFust onderscheidt zich van andere pools van ladingdragers. Door het aangaan van een lange termijn huurcontract hebben de deelnemers ten minste 7 jaar het recht om de fusten te gebruiken en naast de jaarlijkse poolfee van € 0,10 worden geen extra kosten (bijvoorbeeld tripfee) in rekening gebracht. De Stichting VersFust heeft geen winstoogmerk en de huurders kunnen via het bestuur invloed uitoefenen op de gang van zaken. Hierdoor worden de kosten voor het gebruik van het fust op het laagst mogelijke niveau gehouden.